H&M anklagas för rasism – efter produktbilden!

Dom ÄR rasister! Det är inget nytt! Hur kan dom annars anlita slaverifabriker i Asien där kvinnor arbetar för slavlöner 10 timmar varje dag. Det är inte första gången dom sitter i klistret. Sexism och kollektioner som bikinis och andra kläder för småbarn/flickor som direkt anspelar till att även bebisar ska vara sexiga.

Jag tycker att H&M är ett sjukt företag med värderingar som inte hör hemma i svenskt företag och detta företag är kungahuset kompisar med och “köper” kläder hos! Där går lyx före annat som t.ex. moral. Dom representerar inte svenska folket längre.

Nu är dom på tapeten IGEN!!! Hur många gånger är det? För F@N bojkotta skiten men folk gnäller bara och så tas varan bort tills nästa gång. Det verkar vara en policy dom har att med jämna mellanrum visa sitt rätta ansikte, vad dom EGENTLIGEN tycker om svarta och kvinnor i Asien.

Jag har skrivit om detta jävla företag så många gånger nu och jag ställer mig frågan IGEN, har dom en pedofil i kollektionsavdelningen? Rasister? Det verkar så. Hur kan dom annars ge ut kläder som dom gör?

Dom kommer undan varje gång! Om dom så slog ihjäl mig skulle jag ALDRIG sätta min fot där. Och folk vill inte höra för att det är så billigt.

Men det är också dålig sydda plagg vilket är förståeligt under dom omständigheter som sömmerskorna arbetar under. Men det är ju ändå kläder som är slit och släng. Ingen kvalitet att tala om heller. Innan 1995 köpte jag kläder där också.

Ock så denna Alexander Bard!!?? Vad tusan är det med karln? Han är ju helt jäkla tokig så han beter sig. Jag förstår att folk vill ha bort honom från Idol! Han gör ju inget annat än förnedrar folk överallt.

H&M har hamnat i en kritikstorm på sociala medier.
Orsaken är en en huvtröja med texten “Coolaste apan i djungeln”. På bilden på webbsidan bärs den av en liten svart pojke.

“Har ni blivit helt tokiga?”, skriver en användare på Twitter.
H&M tog på måndagen bort bilden från samtliga sina kanaler.
– Det är oerhört olyckligt att bilden har uppfattats som stötande, säger Anna Eriksson vid H&M:s kommunikationsavdelning.

Bilden finns på H&M:s hemsida i bland annat Storbritannien under rubriken som visar kläder för barn. Den gröna huvtröjan med texten “Coolest monkey in the jungle” är kanske inte kontroversiell i sig.

Väckt starka reaktioner
Men satt på en ung svart modell i en annons från ett jättelikt modeföretag som finns i många länder över hela jordklotet så blir den det.
. @hm, have you lost your damned minds?!?!?! pic.twitter.com/EYuCXLZtv3
— Charles M. Blow (@CharlesMBlow) January 8, 2018.

Anklagas för rasism och okunskap
I USA, där H&M har 511 butiker, och även i Storbritannien, har en kritikstorm brutit ut i sociala medier efter att någon lagt upp annonsen. Den svenska modejätten anklagas för rasism och okunskap.

Bards medverkan i kampanj ifrågasatt
Bard beskrev fenomenet, som startade i USA av kvinnor som trakasserats av filmproducenten Harvey Weinstein, som resultatet av “150 miljoner neurotiska kvinnor som läst #fiftyshadesofgrey”.

– Men, herregud. Du kan väl inte tro att några galna brudar i Sverige som ringer till H&M och skriker att jag ska bannlysas ska få kontrollera svensk arbetsmarknad. De är ju tokiga. Det är helt sjukt i Sverige just nu, kommenterade Alexander Bard.

Expressen – H&M anklagas för rasism – efter produktbilden

Här några länkar från tidigare inlägg:
SQ – Hon syr H&M-kläder för 7 kronor i timmen
SQ – H&M bränner tonvis med kläder m.m.
SQ – H&M:s utsugning i Bangladesh
SQ – H&M:s guldregn över sina anställda
SQ – Bojkotta H&M
SQ – Den stora festen


Det här inlägget postades i Film, TV och Media, Hälsa, Internet, Kultur, Politik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.