Kinesisk propaganda – Den nya världsordningen!

Jag hörde eller läste jag kommer inte ihåg för det var så längesen: “När den gula hästen syns vid horisonten är det fara å färde”. Jag vet inte varför detta har etsat sig fast i hjärnan. MEN det är det vi ser nu. Kina kör sin förljugna propaganda överallt och slår ner på all kritik så även på min blogg.

Kina vill köpa upp hamnar som dom säger sig ska befrämja handel men vi som har följt olika medier inte enbart den zionistiska svenska så vet vi att dom kommer att militariseras. Kina har stora planer att bli den Nya världsordningen. Nu är inte Kina det enda land som vill det. USA/Israel vill också ta över världen. Scientologer och Mormoner vill också men dessa sjuka sekter kan vi nog slänga på sophögen direkt.

Kina har en väloljad propagandamaskin på sociala medier som Facebook och Twitter m.fl. men även tidningar och TV.

T.ex. helsidesannonser i dom stora tidningar och t.o.m. Bonniers tidning DN gick på detta och Kina fick in en helsida. Hur mycket betalade Kina för detta? Det skulle vara mycket intressant att veta. Kanske en muta.

Det är ju sanslöst att DN sänkte sig till botten för pengar som jag tror gjorde att Kina fick in sin propaganda eller dom så naiva att dom inte förstår!?

Så ska Kinas medier manipulera världen
Kina lägger sedan tio år enorma resurser på internationella medier och nyhetsbyråer för att sprida sin världsbild.

Propaganda är inte ett negativt laddat ord i Kina. Ordet är neutralt, och konceptet genomsyrar samhället från utbildningsväsende till kultur inklusive mediesektorn. När president Xi Jinping för knappt fyra år sedan besökte statlig tv, nyhetsbyrå och partitidningen Folkets Dagblad så påminde han om att mediernas viktigaste uppgift är att överföra centralkommitténs politiska tänkande till folket. Medierna måste vara så lojala mot kommunistpartiet, underströk presidenten, att de ska ”bära partiets efternamn”.

– Sedan Xi Jinping tog makten 2012 har kontrollen stramats åt socialt, politiskt och ekonomiskt i Kina och stor tonvikt har åter lagts på ideologi. Kommunistpartiet har beskrivit propaganda som partiets eget ”livsblod”, säger Anne-Marie Brady, professor vid University of Canterbury i Australien.
Detta är ett steg i ledet i skapandet av en ny världsordning, där Kina har en mer central roll.

– Den främsta angelägenheten för Kinas ledare, även vad gäller internationell närvaro, handlar alltid om inhemsk politisk stabilitet och regimens överlevnad, förklarar David Bandurski.
Detta är det främsta målet även i utlandet. Det handlar om att, som Bandurski uttrycker det, ”avlägsna komplicerade nyanser” i en rad frågor, från mänskliga rättigheter till miljöpolitik. Detta för att flytta fokus till fördelarna med att göra affärer med Kina på regimens villkor.

Kinas statliga medier i utlandet
Xinhua: Kinas officiella nyhetsbyrå. Enligt egna siffror har Xinhua över 180 utlandsbyråer, och når över 200 länder eller regioner med sitt material.

China Global Television Network (CGTN): Ansvarar för statliga CCTV:s utlandssändningar. Har produktionslokaler på fyra kontinenter. Har sänt flera framtvingade ”erkännanden” efter tortyr, även av utländska medborgare.

China Daily: Engelskspråkig tidning med tolv utländska upplagor. Går att prenumerera på i 23 europeiska länder, inklusive Sverige. Anställer över 500 journalister, inklusive 70 utländska.

China Radio International (CRI): Statlig radiokanal som sänder 2 700 timmar om dygnet på 44 olika språk. Har minst 38 utlandsbyråer och samarbetar med cirka 70 utländska radiostationer som sänder CRI:s material.

På så vis är propagandan mer subtil än den ryska. Man skulle kunna dela upp de kinesiska och de ryska mediernas utländska propagandakampanjer som konstruktiv respektive destruktiv. Det gör i alla fall Maria Repnikova, forskarassistent vid Georgia State University, där hon är ordförande för Center for Global Information Studies.

Det ryska tillvägagångssättet består främst i att bryta ner västerländska politiska narrativ genom att påvisa svagheter och underliggande hyckleri. Den kinesiska metoden bygger i stället på att skönmåla Kinas utveckling i syfte att bygga upp trovärdighet för landets framfart globalt, exempelvis genom att hylla projekt som de nya sidenvägarna, säger Repnikova.

Expressen – Så ska Kinas medier manipulera världen

Jojje Olsson är journalist och författare, samt medarbetare på Expressens kultursida. Han har bland annat skrivit boken ”De kidnappade Kinasvenskarna”.

Den boken köpte jag för ett par år sedan. Jag kommer aldrig att glömma de kinesiska “turister” som ställde till ett jäkla för ett par år sedan för att ge Sverige ett dåligt rykte i Kina. Dom blev utslängda från ett hotell då dom någon eller ett par dagar tidigare och ville sova i lobbyn. Kvinnan skrek i höga skyn att hon blev dödad. Djissus Kraist! En sorts propaganda. Vi är inte dumma i Sverige att vi inte förstår. Bortgjorda totalt.

Här några inlägg som jag har skrivit tidigare.
SQ – USA/Kina 2011
SQ – Hackerattacker spåras till Kina 2013
SQ – Tusen gripna för barnhandel i Kina 2014
SQ – Kinas nya ”sociala kreditsystem” 2015
SQ – Är Kinas ambassadör en gangster? 2018
SQ – Mänskliga rättigheter i Kina? Finns inte på kartan 2018
SQ – Kina tycks tro att dom äger Sverige! 2018
SQ – Kina är landet från helvetet! 2019
SQ – Kina! Dra åt helvete!
SQ – Nytt larm från Säpo: Kinas spionage ökar 2019
SQ – Kinas djurplågeri! 2019
SQ – Kinas ambassad ÄR maffian! 2019
SQ – Ny lag ska stoppa Kinas förtryck av uigurer 2019

Det här inlägget postades i Allmänt, Boende, Film, TV och Media, Internet, Kriminalitet, Maffia-gängen, Politik, Rättssystem, Reklam, Teater, Trakasserier/Mobbning/Stalking och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.