Klarna-helvetet!

Ja, jag har skrivit om det här skitföretaget tidigare som tar över mer och mer av e-handeln. För något år sedan var jag en dag försent på grund av en helg. Vilka var sura då? Klarna förstås. Ibland går det inte att slippa skiten men aldrig någonsin mer att ta 14 dagarsfaktura eller månadsfaktura. Det blir direktbetalning till banken.

Förseningsavgifter är tydligen det dom tjänar bäst på då dom har ett eget indrivningsföretag.

Detta är alldeles förfärligt! Nu har dessutom H&M köpt in sig. H&M finns ju i Kivra också. Kommer Wallenberg också? För dom finns i Kivra. Kanske det blir som jag skrev för ett par år sedan, Kivra + Klarna = Sant. Kanske Lendo också. Isåfall får dom total kontroll över alla. Kivra är det absolut det värsta!

Hur kan personer välja detta? Hur kan företag skicka lönelistor, Hur kan Försäkringskassan använda Kivra? Det är hur många företag som helst som använder Kivra som ägs av näringslivet. Det är sanslöst! Jag undrar jag om folk är medvetna om detta? Är folk medvetna vilken kontroll dom har över folks vanor och köp? Det allra bästa är om det går till Kronofogden!

Klarna ger Sverige långfingret
Sebastian Siemiatkowskis affärsidé är att ta så mycket man kan och ge inget tillbaka.

I maj 2019 kallade konsumentminister Ardalan Shekarabi till sig Klarnas VD Sebastian Siemiatkowski för att ta honom i örat.
– Det är väldigt många människor som hamnar i skuldfällan tack vare exakt den här typen av upplägg och betalningslösningar, sa ministern då till DN.
Klarna tillverkar ingenting. De ger ingenting tillbaka till samhället. Att ens kalla dem ett företag är egentligen missvisande, annat än för de mest svartsynt företagsfientliga gammelmarxister.

Klarnas verksamhet är i praktiken som ett omfördelningsprojekt – från kunderna till ägarna. Denna verksamhet drabbar i högre grad människor med mindre ordnad eller svagare ekonomi.

Klarnas långfinger är riktat både mot de kunder och det samhälle som möjliggör verksamheten. Går det att bli upprörd över något så banalt som att ett flygbolag baktalar svensk husman, borde Klarnas kampanj vara skäl till upplopp.

Flamman – Klarna ger Sverige långfingret/Tor Gasslander

Detta är sanslöst!

Köpt godis och prylar – delbetalning på 100 år
Klarna Publicerad 6 feb 2020 kl 11.51
Anton, 26, klickade på minsta belopp när han skulle delbetala sina spontanköp av godis och prylar på nätet.

Han förstod inte att nästan hela beloppet bestod av ränta och avgifter. En ynka krona gick till betalningen.

I den takten skulle det ta hundra år att bli av med skulden, rapporterar konsumentprogrammet ”Plånboken” i Sveriges Radio.

Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) berättade i en intervju med Expressen tidigare i veckan att regeringen vill förbjuda uppläggen som lockar med att skjuta upp betalningen när man handlar online.

Orsaken är att flera betaltjänster har kreditalternativ som presenteras före andra betalningsmetoder vid betalningstillfället.

I vissa fall är kreditbetalning det förkryssade alternativet och då måste konsumenten göra ett aktivt val för att inte handla på kredit. Ibland tvingas man scrolla långt ned på sidan för att hitta rutan för direktbetalning av hela summan. Detta måste göras tydligare, menar regeringen.

Många svaga konsumenter riskerar att drabbas, enligt ministern.

Expressen – Dina pengar – Köpt godis och prylar – delbetalning på 100 år/Patrik Micu

Det finns fler länkar i inlägget.
SQ – Klarna-helvetet! Hatar det!

Det här inlägget postades i Boende, Hälsa, Politik, Rättssystem, Reklam och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.